Mediawijsheid

les 1
Dit was ook een kennismakingsles en we hebben de map bekeken.

De leerlingen moesten meteen een Gmail of blog aanmaken. Gezien de opdrachten was het beter geweest het eerst te hebben over opdracht 3 van les 1 alvorens tot aanmelding van Gmail over te gaan.
Bij opdracht 2 was de kleur van de opdracht niet duidelijk t.o.v. de beschrijving.
Bij opdracht 5 moet "een blog maken" , "aan de slag worden". De leerlingen hadden moeite met het woord "weergavenaam" Dit is de naam die je aan je blog geeft en die komt dan ook in je weblog te staan.
Opdracht 6 is bij ons les 4 in de bibliotheek.

Les 2
Doordat het niet lukte om iedereen aangemeld te krijgen op Gmail en de blog was de les een beetje rommelig. Het blijkt dat de school wrs 1 IP-adres heeft en daardoor kan niet iedereen zich tegelijk aanmelden. Bijkomend probleem was dat bij het maken van de blog, nadat je Gamil-account had gemaakt, een 06-nummer moest opgeven voor een code. met die code krijg je toegang tot de blog. Dit staat weer haaks op het verhaal dat je in les 1, opdracht 3 vertelt.
De opdrachten van les 2 met de folders. telefoonboeken e.d. ging eigenlijk de mist in.
Afgesproken dat dit nog in de reguliere lessen zou worden afgemaakt.

Les 3
Op 24 november was er geen beamer klaargezet en daar ben ik achteraan gegaan om er tenslotte toch voor te zorgen. Het was een zeer rommelige les(bbl/kbl-groep). De docent had geen overwicht: alles schreeuwt door elkaar. Twee leerlingen zijn snel en dus staat er 1 leerling al helemaal klaar om weg te gaan. Dat gaat natuurlijk niet want er is gewoon nog les.
Er zijn nog steeds een aantal leerlingen die zich niet hebben aangemeld voor Gmail en www.blogger.com Ze snappen eigenlijk niet zo goed waar alles toe dient en dat moeten we toch nog eens goed uitleggen. Als ze eenmaal op de blog zitten en een aantal dingen hebben gedaan snappen ze meer de bedoeling. Sabri ziet het eigenlijk niet meer zitten, omdat het zo'n puinhoop was.

Les 4
Deze gebeurd in week 50 met 4 groepen

Les 5
Op 1 december had ik me voorbereid op les 5, maar ik kreeg ineens de KGT-groep voorgeschoteld. We gingen weer les 2 en 3 doen. Sabri zat in de klas ernaast uit de losse hand les 2 en 3 te doen (alle opdrachten behalve die van de blog). Er was weer eens geen beamer. Ik ben met 5 leerlingen aan de gang gegaan met Gmail en www.blogger.com. Bij 3 is het gelukt, want de andere 3 wisten hun inlogcode van de school niet en konden niet verder. Ik ben 1 uur met ze bezig geweest. Het gaat zo langzaam, omdat ze zo snel door van alles en elkaar zijn afgeleid. Je staat ze iets te vertellen en ze luisteren vaak niet omdat de buurman of -vrouw veel interessanter is. Na de pauze ging verder iedereen aan de slag met de blog. Eindelijk hadden Sabri en ik het gevoel dat de tijd omvloog. Dat is dan de eerste keer sinds tijden. Dat geeft dan wel een kick.

Les 5 in de herhaling
Er was weer geen beamer. Gelukkig was ik ruim op tijd en kon ik dat weer gaan regelen. Na 10 minuten wachten kwam de klas. Ze moesten eerst nog iets doen voor de Pabo-stagiaire op hyves en ik besloot om 12.45u. maar terug te komen om dan wel de les te kunnen starten. Uiteindelijk belanden we in de pauze. Aldaar de volgende ramp: het brandallarm ging af en toen konden we met z'n allen naar buiten.
Na de pauze zijn ze eerst begonnen met het maken van een igoogle-pagina via www.igoogle.nl Als ze de opdracht hebben gedaan weten ze niet zo goed wat ze ermee moeten. Dat staat ook niet in les 3, opdracht 8. Het zou goed zijn om erbij te zetten dat als ze het willen bewaren dat ze zich dan moeten aanmelden met hun emailadres. Nu bleef het een beetje "hangen"
Toen heb ik de ppt van les 5 laten zien en qua geluid bleef deze achter en ik weet niet waarom. Daarna wat weetjes uitgelegd over zoeken in Google en dat we het nu gaan hebben over "Hoe je het beste kan zoeken?"
Terwijl ik daarmee bezig was moest ik de laptop weer aan een andere docent meegeven, omdat dat de enige laptop in de school was waar een filmpje mee gemaakt kon worden.
Hoe serieus word je dan eigenlijk als bibliotheek genomen?
Enfin, door met de vragen van les 5:
- opdracht 1: snappen ze niet. Je moet het voorzeggen
- opdracht 2 is zo gemaakt
- opdracht 3 daar maken ze niets van. Ze kunnen geen vragen bedenken. Bijvoorbeeld: wie is de minster-president van Nederland. Bij zoekwoorden vullen ze wie, wat, waar, wanneer in (zoals bij opdracht 1). Als je uitlegt dat de zoekwoorden de woorden zijn waarmee je op internet zoekt dan snappen ze dat ze wat moeten veranderen, maar je moet alles voorkauwen.
- opdracht 4 is onzinnig. Je kan niets opslaan.
- opdracht 5 zijn flauwe vragen
- opdracht 7 kan niet worden uitgeprint. Vorig jaar was dat n.l. moeizaam, dus doen ze het niet. Haal deze opdracht er dan uit.
De opdrachten hadden de meesten in no-time af.
IK vond het een slechte les. Ik wil les 5 in de 1e les na de kerstvakantie overdoen, want ik heb totaal niet kunnen doen wat ik wilde.

Probleem met de blog: iemand had een blog gemaakt, maar ze kan er niet op werken, want als ze zich heeft aangemeld op de betreffende pagina dan kan ze niets toevoegen via "nieuw bericht" omdat dat niet verschijnt. Wel "dashboard" en dan geeft ie telkens aan dat je een blog moet maken.
Ze zou dan voor de 4e keer een blog moeten maken??????

Les 6
Is door de docent gedaan, omdat ik ziek was.

Les 7
Deze les was ook al min of meer gedaan door de docent. We hebben nog de ppt bekeken en erover gepraat.
Darna moest ik naar de andere groep en is Sabri doorgegaan met les 7-8-9.

Les 8 en 9
Wordt in de reguliere lessen gedaan.

Les 10
Een handige site voor opdracht 4 is http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsdragers_in_de_tijd
het filmpje op de ppt deed het niet. Vorig jaar deed deze het wel, maar als je deze aanklikt geeft YouTube aan dat deze van de website is afgehaald vanwege auteursrecht. Ik zou zeggen laat dit op de ppt staan, omdat dit goed aansluit bij wat we de vorige keer in les 7 hebben besproken en zet achter die sheet een nieuw filmpje over mediawijsheid.
Er was nog 1 leerling, die nog geen blog had en 1 leerling was blog en wachtwoord vergeten en moest dus een neiuwe blog aanmaken.